פדגוגיה מוטת עתיד
יעודה של יחידת פדגוגיה מוטת עתיד הוא לפתח ולספק למערכת החינוך מחקרים, מתודולוגיה, שירותים, והטמעה בתחומי חשיבת עתיד ופדגוגיה מוטת עתיד, כדי לשמר את רלוונטיות החינוך ולהתאימו באופן מתמיד לעידן של מציאות משתנה.
תהליך פיתוח פדגוגיה מוטת עתיד
המהלך כולל מספר שלבים מרכזיים
-
- סריקת מגמות עתידיות – זיהוי, מיפוי וניתוח מגמות עתידיות בארץ ובעולם, לטווח זמן של עד 10 שנים ובתחומי ה-STEEP (חברה, טכנולוגיה, כלכלה, סביבה ופוליטיקה), המשפיעות על עולם החינוך, לצד חקירת מגמות עתידיות ואתגרים בעולם החינוך. הסריקה כוללת סקירת ספרות וסדרת ראיונות עם מומחים מובילים בתחום החינוך וחשיבת העתיד.
- כתיבת מתווה מדיניות (ספר שנתי) ודוחות מגמות עתיד מבוססי מחקר על פי בקשות, ובהם ינוסחו הצעות להתמקדות במגמות ואתגרים והמלצות לפעולה.
- ביצוע תהליכי חשיבת עתיד כדוגמת דיון קולקטיבי, כתיבת תרחישים, אופן עתידים, ניתוח בשלות של מגמות, מודל בשלות ארגוני.
שלושה עיקרי התפיסה
תפיסת תכנון פדגוגיה מוטת עתיד מייצגת שלושה עיקרים:
- טווח תכנון עתיד רצוי לאור מגמות עתידיות עולמיות על-פי מודל ה-STEEP ב-10 השנים הקרובות.
- מנגנון קבלת החלטות, הפועל על-סמך חקר מגמות, זיהוי אתגרים וכלים לחשיבת עתיד.
- תכנון ופיתוח פדגוגיה עכשווית, כמתן מענה לצורך עתידי במציאות משתנה.
> העמקה במפת מגמות העתיד
מודל פדגוגיה מוטת עתיד
היחידה פיתחה את מודל פדגוגיה מוטת עתיד, המהווה מצפן מערכתי במציאות משתנה. בליבת המודל ששה עקרונות פעולה המושפעים ממגמות העתיד ומיושמים באופן הוליסטי בהיבטים פדגוגיים וארגוניים, תוך ניצול ההזדמנויות, הטכנולוגיות והסביבות המאפשרות.
> עוד על המודל לפדגוגיה מוטת עתיד
עקרונות הפעולה הם
פרסונליות – התאמת תכנים, מוצרים ושרותים לצרכים הייחודיים של הפרט.
שיתופיות – תהליך בו שתי ישויות או יותר פועלות יחדיו כדי לממש או להשיג יעד משותף בהצלחה.
אי-פורמליות – ארועים וחוויות למידה בכל עת ומקום, במרחבי החיים השונים שאינם מתוחמים במסגרות למידה פורמלית ומשפיעים על הלומד לאורך זמן.
גלוקליות – פיתוח זהויות ותודעה גלובלית ולוקלית ויצירת איזון ביניהן כדי לפעול ולשגשג בו זמנית במרחב העולמי והמקומי.
תמורתיות – יכולת ארגונית ואישית לפעול, לשגשג ולשמר את הרלוונטיות בעידן של מציאות מורכבת המשתנה באופן מואץ.
תכלול של זהות וייעוד אישי – יצירת משמעות אישית, תחושת תכלית וגיבוש עצמי שלם במציאות של תמורות מואצות.
כיחידה אנו פועלים לקידום
- יכולת תכנון המבוססת מחקרים ומתודולוגיות לזיהוי מגמות עתידיות ואתגרים נגזרים, ועיצוב פדגוגיה מוטת עתיד למערכת החינוך
- מינוף הלמידה ושיתוף הפעולה עם המרחב המו”פי הבינלאומי
- הגברת היכולת של גופים במערכת להטמעת פדגוגיה מוטת עתיד
- שיפור היכולת הארגונית לחשיבת עתיד
היחידה פועלת בשיתוף גורמים רבים פנים וחוץ משרדיים
מרחבי חינוך, פורום פדגוגיה מוניציפלית, חמ”ד מחוז מרכז, פיקוח מחוז ת”א, אגף מחוננים, M21+P21 אגף בינוי ומינהל עובדי הוראה, מרכזי פסג”ה, מסלול י”ג-י”ד מינהל מדע וטכנולוגיה, אסטרטגיה ארגונית – אגף תכנון ואסטרטגיה, פדרציית גופי המו”פ החינוכי, רשת אמי”ת, ברנקו וייס, תכנית אשלים-ג’וינט, ראשית וכן ליווי פרטני של פסג”ה מנח”י.
אנו מאמינים
הארגונים המצליחים בארץ ובעולם מתאפיינים במנהיגות ובערכים המקדמים חשיבת עתיד ועיצוב עתיד רצוי, הם מתכננים את פעולתם בדרך של חקר מגמות עתיד עולמיות, על האתגרים ועל ההזדמנויות שהן מציבות בפנינו. המגמות הן המפתח לקיומו של ארגון רלוונטי, מסתגל ומשגשג במציאות משתנה ורבת תהפוכות. על מערכת החינוך בארץ לנהוג באופן דומה.
אגף מחקר ופיתוח, ניסויים ויוזמות